Hop hop hop..

29 april 2019 - Killarney, Ierland

Om half vijf zitten we ineens rechtop. Esmée is niet lekker en heeft buikpijn. Als we vragen of ze misschien moet spugen weet ze het niet. Marthijs legt haar weer in bed en geeft haar maar de afwasteil. Voor het geval dat.. toch vallen we allen weer in slaap en om acht uur worden we wakker. Esmée is gelukkig niet ziek geworden en als we ons hebben opgefrist, eten we het ontbijt wat we nog in de camper hebben. Gisteren zijn we geen supermarkt tegen gekomen, dus het ontbijt is wat karig.

Tegen half tien rijden we de camping af richting de ferry. Via Killimer kunnen er met de veerboot naar Tarbert. We doen het vandaag anders dan anders, want we willen in Killarney met de koets. We nemen dus de snelweg. Eigenlijk hebben we al spijt als we dat zeggen tegen elkaar, maar we willen de rust hebben in het stadje. Echt de snelweg is saai, we kunnen het ook nergens mee vergelijken, gewoon Ierse saaie landerijen.

Net in Killarney doen we eerst boodschappen en rijden dan naar de camping. Er is niemand bij de receptie, dus rijden we maar gewoon de camping op. We zien het wel.. eerst een broodje eten.

Na de lunch lopen we naar de stad. Het is een klein half uurtje lopen en op een gegeven moment zien we allemaal politie. Uiteindelijk komen we erachter dag het iets te maken heeft met het halen van het ‘burgerschap’..

In het centrum zien we de koetsen al staan. We worden direct aangesproken en krijgen uitleg over wat het inhoud. We doen dan eerst een rondje door het stadje en tegen tweeën stappen we in een koets. Officieel heet de koets a jaunting car en de koetsier wordt een jarvey genoemd. Wij rijden een rondje naar het Ross Castle. De tocht duurt ongeveer een uur en tijdens de rit krijgen we, wel wat beperkt, uitleg over de omgeving. Wat de kinderen erg leuk vinden is het aansporen van het paard. Dit doet de koetsier steeds met hop, hop, hop.. Bij het kasteel krijgen we een kwartiertje de tijd om te kijken. Het ligt er prachtig bij zo aan het meer. Na de rit lopen we het centrum weer in en stappen nu gewoon een pub binnen. Het is er enorm rustig, maar het paardenrennen staat op, het bier is koud en we worden niet weggestuurd. Dus we doen er gewoon een!

Na ons biertje lopen we weer terug naar de camping, waar Marthijs in de naastgelegen pub even checkt hoe het zit met betalen. Morgen is er pas weer iemand, we moeten lekker blijven staan, mag allemaal. In de camper genieten we dan ook van de gezelligheid met de kids. Ze hebben geholpen met boodschappen doen, dus er is allerlei lekkers in huis. ‘s Avonds eten we lekker in de camper, de pub was ook gezellig geweest, maar het waren niet echte ‘pub-prijzen’.

Als we allemaal lekker gedoucht zijn, kruipen we voor de verandering eens vroeg in bed. Morgen het befaamde rondje, the ring of Kerry, dus veel kilometers voor de boeg. Tot morgen!