The Ring

30 april 2019 - Lauragh, Ierland

Vandaag stappen we vroeg uit bed. We gaan de beroemde, zo niet de beroemdste route van Ierland doen. Het zijn een kleine 180 kilometers die we voor de boeg hebben en daarbij dan ook de ervaring van eerdere dagen, dat het niet snel gaat. Om kwart over acht zitten we dan al aan het ontbijt. Als we even voor negen de camping afrijden en het voor de laatste keer proberen bij de receptie, is deze nog steeds niet geopend. Oftewel, we hebben gratis geslapen. Ach, scheelt weer 40 euro!

Even buiten Killarney pakken we de route van de ring op. We hebben er voor gekozen om hem tegen de klok in te rijden, omdat alle touringcars dat ook doen. Komen we deze in ieder geval niet op de smalle wegen als tegenligger tegen. Net na Killorglin begint het echt mooi te worden. In tegenstelling tot wat er in de boekjes staat, is het rustig op de weg. En ondanks dat we meerdere keren stoppen voor een prachtig uitzicht, rijden we  tegen elf uur al bij Portmagee en doen we daar een lekker kopje koffie. We komen een ouder echtpaar tegen uit Nederland, waar we kort mee aan de klets raken. Als we net weer vertrokken zijn zien we een bord met daarop de tekst: ‘The most beautiful cliffs of Kerry, only ten minuts walk’. Dat willen we natuurlijk wel zien. We parkeren de camper en zien al snel dat we entree moeten betalen. We hebben toch gratis geslapen, dus dit doen we gewoon. Eenmaal boven is er niks gelogen van wat er op het bord stond, wauw! Wat is het mooi daar! Na een klein half uur lopen we terug naar de camper, waarna we op de kaart zien dat de weg die we gaan nemen, rood-wit geblokt is. Oftewel, smal😨. We gaan gelukkig de berg op, wat betekent dat als je een tegenligger tegenkomt, jij officieel voorrang krijgt. De tegenligger zien wij niet dus zonder te stoppen staan we vijf minuten later boven op de berg. Gelukkig maar😅.

Bij een strandopgang in Westcove smeren we een broodje wat we uit het vuistje opeten in het zonnetje. Grote golven rollen het strand op, maar geen golfsurfer te zien. Later zien we op de borden dat er een gevaarlijke stroming staat, dus dat het niet mag. Het is net na tweeën als we in Sneem even boodschappen doen. Hier zouden we eigenlijk op de camping gaan staan, maar omdat het nog zo vroeg is, gaan we door. We maken de route af en net na Kenmare pakken we de route The Ring Beara op. Deze minder bekende route is net zo mooi als The Ring of Kerry, maar met nog smallere wegen. De eerste camping die we tegenkomen is in Lauragh. We rijden het park op en als we de aanwezige meneer aanspreken of er plek op de camping is, geeft hij in het Nederlands antwoord.

Dat hadden we niet bedacht, een camping oprijden van Nederlandse eigenaren. Hij woont al 33 jaar in Ierland, waarvan een jaar of 20 al een camping heeft. Geweldig! We krijgen een rondleiding over de camping, uitleg over de omgeving en het Wifi-wachtwoord. Net als iedereen willen we natuurlijk voetbal kijken. We zetten eerst de camper neer en Marthijs heeft nog een gezellig gesprek met de eigenaar als de kinderen in de camper dankbaar gebruik maken van de WiFi.

Tegen vijf uur wandelen we richting het strand. Het was om 3 uur vloed en als we mazzel hebben is het water genoeg gezakt, zodat we naar het eiland kunnen wandelen. Helaas is het water nog te hoog, maar de wandeling is er niet minder mooi om. Na de wandeling eten we in de camper rijst met saus en krijgt Esmée haar heerlijke vers gehaalde croissantjes.

En dan alles klaar maken voor de voetbal. Bier staat koud, chips in zakjes en Lars zit er klaar voor. En Esmée? Esmée heeft haar  IPad aan het kabeltje gedaan en ligt heerlijk op bed te ‘you-tuben’. Fijne avond.

1. Ilona:
    1 mei 2019
    Elke ochtend weer een feestje om jullie verhalen te lezen 😍